TERUGBLIK OP MIJN ZWANGERSCHAP

Na een ontzettend bijzondere maar ook heel spannende zwangerschap, telden we echt de dagen af, tot we Zoë rond de 37 weken in onze armen zouden kunnen sluiten.

Al voor ik zwanger werd, na een lange weg, was ons bekend dat een zwangerschap niet zonder risico zou zijn. Er was een aanzienlijke kans dat ons kindje tijdens de zwangerschap zou komen te overlijden. Onze kinderwens was zo groot dat we er toch zonder twijfel voor gingen en in augustus hadden we dan eindelijk wonder boven wonder een positieve test in handen! Dit terwijl we juist zouden gaan starten met vruchtbaarheidsbehandelingen waarbij ik hormonen moest gaan spuiten.

Wat was  het fantastisch, we konden het bijna niet geloven! Al snel kreeg ik last van de eerste kwaaltjes, ik ben tot aan de 23ste week vaak misselijk geweest, heel vervelend maar voor mij ook een bevestiging dat ik op en top zwanger was. Ondanks mijn voorliggende placenta voelde ik al heel vroeg de eerste plopjes die later veranderden in duidelijke schopjes en nog later flinke trappen! Wat een magisch gevoel! Die ervaring gun ik echt iedereen. Het gaf mij ook heel veel rust doordat ik nu zelf in de gaten kon houden of het nog goed met haar ging.

img_2558img_2334

Bij 24 weken veranderde mijn bloeddruk ineens van laag naar te hoog, ik kreeg medicatie en extra controles bij mijn arts in het ziekenhuis. Ondanks de medicatie liep mijn bloeddruk toch op en bij 26 weken werd ik opgenomen op de OHC. Mijn medicatie werd weer verhoogd en we werden voorbereid op de grote kans dat ze ons dochtertje binnenkort zouden gaan halen. Uiteindelijk zaten de eiwitten in mijn urine nog net onder de grens en mocht ik toch weer naar huis met de verwachting dat ze ons snel weer terug dachten te zien. Ons werd op het hart gedruk dat we bij iedere verdachte klacht gelijk moesten bellen.

Heel wat keren zijn we langs geweest voor extra controles, mijn bloeddruk bleef oplopen, de medicatie ook. We vierden iedere week die we verder kwamen in de zwangerschap, want wat waren we bang dat ons meisje veel te vroeg gehaald zou moeten worden. Ik weet nog dat ik bij mijn opname bij 26 weken alleen maar kon zeggen, ja maar dat kan toch niet?! Dat is veel te vroeg! En dat de artsen zeiden dat ze zeker kansen op overleven had maar dat zij in dit geval voor mij kozen. De moeder is het belangrijkst, daar was ik het totaal niet mee eens.

Even voelde ik een enorme paniek opkomen, ik voelde me schuldig, schuldig dat mijn lijf zoveel gevaar opleverde voor ons meisje. Machteloos, omdat ik er niets aan kon doen. Even later besefte ik dat er één ding was dat ik wél voor haar kon doen, rustig blijven, niet in de stress schieten. Bijzonder genoeg is me dat ook echt gelukt.

Ik hield me de rest van mijn zwangerschap zo rustig mogelijk, wat niet meeviel met de flinke nesteldrang 😉

ce833de8-bd2c-4069-b72f-8943f2bcfc38

img_3369

Ook hebben we ondanks alle spanning echt enorm genoten van alle bijzondere dingen die een zwangerschap met zich meebrengt, wetend dat dit zomaar eens de enige keer kon zijn dat wij dit meemaakten. We weten niet of we de grote risico’s weer zouden durven nemen voor een tweede. Die keuze is anders nu we Zoë al hebben.

img_3384img_3482

Een aantal dagen voor Zoë geboren werd kwam ik weer op controle en bleek mijn bloeddruk weer flink te zijn opgelopen. Mijn medicatie werd opnieuw verdubbeld en de dag dat ik ingeleid zou worden werd vastgelegd. Toen ik een paar dagen later weer op controle kwam bleef de coassistente die mijn bloeddruk opmat maar meten en vroeg toen de arts het ook te doen. Ook hij mat meerdere keren en zei toen dat het niet goed was en ik gelijk opgenomen werd. Die dag zou geprobeerd worden mij stabiel te krijgen en de volgende dag zou ik ingeleid worden.

img_3547

Even later lag ik in bed, een verdieping hoger, met naast mij het wiegje waarin Zoë de volgende ochtend al in zou liggen.

Volgende week lees je over mijn bevalling.

Liefs, Henriëtte

4 gedachten over “TERUGBLIK OP MIJN ZWANGERSCHAP

  1. Prachtig mooi geschreven. Heb er kippenvel gekregen. Ik wens jullie heel veel liefde en lekker genieten van jullie wondertje. Kijk uit na volgende week☺!

    Liefs,
    Jolanda

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

