OORZAAK BEKEND

Vorige week woensdag vertrokken wij al vroeg in de ochtend richting het ziekenhuis voor de kijkoperatie die ik die ochtend zou krijgen om te kijken of alles bij mij in orde was en we binnenkort konden starten met vruchtbaarheidsbehandelingen. Gelukkig voelde ik me ontspannen en dacht ik “dit doe ik wel even”

Eenmaal in de wachtkamer was ik weer eens erg blij dat de fertiliteitsafdeling in ons ziekenhuis in een apart gebouw zit en wij dus nooit tussen de zwangere vrouwen zitten te wachten. Nu moesten we echter op de afdeling Gyneacologie zijn en dus zaten manlief en ik aan een tafel met allemaal oudere vrouwen eromheen en de tafel naast die van ons stroomde al snel vol met zwangere vrouwen en hun partners die overduidelijk dolgelukkig waren met hun dikke buiken. Overal waar we keken hingen posters en stonden folders met teksten als “zwanger?!” Of “Je geluk kun je delen” van moeders voor moeders. Ik was eerlijk gezegd blij toen we al snel opgehaald werden.

De arts die het onderzoek deed was erg fijn, net als de ontzettend vriendelijke arts assistent en verpleegkundigen. Ik voelde me op mijn gemak en het eerste deel van het onderzoek ging bijzonder ontspannen zonder ook maar een beetje pijn.

Bij de Fertiloscopie wordt met een camera gekeken in de buikholte naar de baarmoeder, eierstokken en eileiders. Ze controleren of er geen rare dingen te zien zijn en of de eileiders doorgankelijk zijn door er een blauwe vloeistof doorheen te spuiten.

Rechts zag alles er prima uit, we mochten meekijken op een scherm en kregen alles uitgelegd. Toen was de linkerkant aan de beurt. Rechts had de arts alles al heel snel mooi in beeld, links was hij al een tijd aan het zoeken toen hij zelfs vroeg of ik wel zeker wist dat er op de echo aan die kant wel een eierstok en eileider te zien waren.

Na een lange tijd zoeken vond hij uiteindelijk heel hoog in mijn buikholte mijn eierstok en eileider, zo hoog dat hij de eierstok zelfs niet goed kon bekijken op deze manier. Toen hij vervolgens ging controleren of de eileider doorgankelijk was bleek hij helaas helemaal dicht te zitten. Ze hebben, voor mijn gevoel, heel lang geprobeerd hem open te krijgen door hem door te spuiten, dit was behoorliijk pijnlijk maar dit is niet gelukt.

Eigenlijk zouden wij morgen weer een afspraak hebben bij de fertiliteitsarts maar dit hebben wij af moeten zeggen omdat er eerst gekeken moet worden wat ze aan dit probleem kunnen gaan doen.

Dit horen we 1 april.

Ondertussen hebben we even de tijd gehad om dit te verwerken. Ergens is er een gevoel van opluchting omdat we nu een oorzaak weten. Het heeft een einde gemaakt aan die onzekerheid. Maar er zijn nu ook ontzettend veel vragen en scenario’s die door je hoofd spoken. Natuurlijk zijn we wel ontzettend blij dat rechts alles goed is en blijven we dus zeker hoop houden dat alles uiteindelijk goed komt en onze grote wens uiteindelijk in vervulling gaat.

Liefs, Henriëtte

4 gedachten over “OORZAAK BEKEND

  1. Lieve Henriette,

    Ik lees dit nu pas! En weet niet zo goed waar ik moet beginnen! Ondanks dat ik hierover niet veel deel (wat ontzettend knap dat jij dat wel doet!) wil ik je in ieder geval even laten weten dat je niet alleen bent. Ook hier inmiddels bijna drie jaar en een heel medisch traject verder, tot nu toe helaas zonder resultaat. Ook wij zitten dus nog wel even in deze achtbaan. Het gaat zeker niet bij iedereen zo makkelijk! Mocht je alle ‘snel-zwangeren’ een beetje zat zijn, dan weet je me te vinden! 😉 Ik denk aan je! X B

    Liked by 1 persoon

  2. Wat ontzettend knap dat je er zo goed en open over kunt vertellen, hopelijk helpt dat ook een beetje met alles een plekje te geven. Fijn dat jullie nu weten wat er mis is, maar balen natuurlijk dát er iets mis is. Hopelijk is de weg naar een oplossing nu in zicht, ik duim voor jullie!

    Liked by 1 persoon

  3. Wat dapper dat je dit allemaal zo openbaar durft te vertellen.
    Fijn dat je weet wat er nu ‘mis’ is en ondanks alles hoop ik voor jullie dat het goed gaat komen.
    Sterkte en succes voor de komende tijd.
    Lieve groetjes, Rensina

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

